URBAN TRAINING!

URBAN TRAINING!

september 1, 2014

Nu är det äntligen, äntligen, dags igen! Är så otroligt peppad på att få starta den här höstens Urban Training-event! Och vet ni, snart kommer jag (vi) till Göteborg!!!

Redan nu på torsdag drar vi igång här i Stockholm med en ”After Work” i form av träningsevent. Visst kommer ni?
Njut av bilderna nedan. Komsi komsi!

Ta med dig mamma/kompis/partner/kollega och kom! Det blir träning, goodiebag och mys!

Märks det att jag är taggad? Så många utropstecken!!

karitraaw1 trnatrna8 trna9 trna41

 

Anmäl er här: Klicka!

Vi ses kl 18.00 i kungsträdgården!

 

 

CHIAPUDDING.

CHIAPUDDING.

september 1, 2014

Åhyes! Nu har jag lämnat ett stort stycke text till min redaktör. Vilken känsla! Nu får jag vila en stund från skrivandet innan det är dags att hoppa på det igen.

Nu till något annat. Låt oss ägna en stund åt det här med chiapudding. Denna underbara lilla fluffiga skapelse. Har ni provat den än?
Jag är fortfarande inne i en testperiod och håller på att hitta den perfekta kombinationen av sötma, konsistens och smak.

Har hört att mosad banan ska vara en hit och att diverse smaksättningar förgyller.

Har ni hittat den perfekta chiapuddingen? Vad innehåller den?

chia

Den här puddingen består av havremjölk, honung och chiafrön. Den blev otroligt fast i konsistensen och smakade bra men inte sådär jäääättebäst. Jobbar vidare på det!

 

 

 











ÖNSKEMÅL – FRÅGESTUND

ÖNSKEMÅL – FRÅGESTUND

augusti 29, 2014

Jag får många frågor om det här med att leva tillsammans när den ena är sjuk. Har nu bett min sambo Kim ställa upp på en frågestund för att svara på frågor om just det här. Vi ska försöka svara på så mycket vi kan utifrån våra erfarenheter och speciellt hur han gjorde och tänkte i olika situationer.

Förhoppningsvis bidrar det med något gott och ni får som vanligt gärna hjälpa till och bidra med era egna tankar eller erfarenheter kring det här. Hur gör en som närstående till någon som är sjuk?

psykiskohalsa

Passa på att fråga nu. Det kan vara allt från hur en håller relationen levande, hur han hanterade min sjukdom, om det går att förstå, vad en kan göra för att underlätta eller vad ni funderar på eller vill fråga om.

Vi är inga experter utan pratar enbart utifrån hur det var för oss i min utmattningsdepression och sjukskrivning. Förhoppningsvis kan det hjälpa någon.

 

MYSKVÄLL!

MYSKVÄLL!

augusti 28, 2014

Det här med att ta en helt vanlig vardagskväll med två vänner på balkongen precis innan hösten tar över. Det är ta mig fasen underbart! Vi sågs efter jobbet, plockade på oss godsaker i affären, tände infravärmen, dukade upp bordet och babblade till sena kvällen.

Det behövs inte mer än så för att förgylla de här vardagskvällarna.

Idag är jag extra glad för att få åka hem till sommarstugan och ordna för fest. Imorgon kommer en hel hög med vänner ut. Gillar!

KVÄLLSMAT-2KVÄLLSMAT-5KVÄLLSMAT

 

,. färska blåbär, sesampanerad halloumi, grillad kyckling, mörk choklad, sugar snaps, megaskål med sallad, snacksmorötter, rädisor och citronsmör.

 

 

OM ATT BÖRJA.

OM ATT BÖRJA.

augusti 27, 2014

Att börja träna efter ett längre upphåll är allt annat än roligt. Kroppen hänger inte med viljan och det blir ofta ett mindre krig mellan att musklerna tar slut och att huvudet vill pressa på mer.

På morgonens militärträning kände jag mig allt annat än kraftfull. Det var tredje passet och det tar emot. Eller rättare sagt, det går galant i början. Kroppen minns hur stark den var, min kärlek till träningsformen bidrar med god energi och grundkonditionen är bra byggd.

Sedan tar det totalt stopp. Från ett steg till ett annat är det tung mjölksyra, frustrerade tankar och en färdig kropp. Varje steg blir en kamp. Det är så förbannat tungt. Att bygga upp sin kropp efter en lång paus är helt enkelt inte roligt under tiden, men fasen vad stark en blir efteråt.

Det är det som tar mig igenom de här första passen på ren vilja, för att jag vet att det blir lättare snart. När det här först hindret är passerat.

hälsoblogg

Vill påminna er som gör samma sak nu, bli inte arga på er själva. Börja inte jämföra med ”jag var ju så stark då” eller ”men jag kan ju bättre än såhär”. Då dräneras du snabbt på energi och känner dig helt värdelös.

Se istället ditt nuvarande läge och peppa dig igenom de första gångerna. Det kommer snart att kännas bättre. Det vet vi!
Glad träning!

 

,. foto: Erik Dilexit.

 

 

ORDBAJS.

ORDBAJS.

augusti 26, 2014

Augusti är speciellt för mig av många anledningar. Dels för att det är en av mina absoluta favoritmånader och dels för att det har vart en månad för nya steg och insikter. Det var den här tiden för två år sedan som jag börjar fatta att jag var sjuk.

Att det inte skulle gå att komma tillbaka till jobbet som att ingenting hade hänt efter ”bara” åtta veckor sjukskrivning. Det var då jag valde att gå till en tilldelad psykolog för sista gången för att hon friskförklarade mig just när jag själv började förstå att jag var sjuk.

Förra årets version av augusti bestod av glädje. Jag började jobba från ett kontor tre dagar i veckan och kände mig starkare än på länge. Började känna mig mer och mer normal. Jag provade att träna mer ordentligt och kände att jag nu tagit gigantiska steg framåt, äntligen.

Skrev det HÄR inlägget och kände att nu, nu ska jag fasen klara mig igenom det här.

Idag, 26 augusti ytterligare ett år senare har min sjukdom passerats och jag känner mig genuint frisk. Tillräckligt stark för att känna att jag är mig själv igen. Sitter på ett cafe med en rejäl kanelbulle och skriver. Ser en man i hörnet och tittar in i hans tomma ögon. Ser det han så gärna vill dölja, att han går igenom samma sak.

Känner att jag även om jag är starkare nu så kommer jag aldrig någonsin att glömma de dagarna då livet svek. Jag går sakta vidare men det kommer alltid finnas kvar inuti. Och vi som upplever den här typen av psykisk ohälsa, vi kommer för alltid att känna igen det i varandras ögon.

k

,. foto av Erik Dilexit.

 

 

 

1 2 3 375