ATT LÄRA SIG STÅ PÅ HUVUDET.

ATT LÄRA SIG STÅ PÅ HUVUDET.

juli 27, 2014

Jag har ju länge inspirerats av alla akrobatiska yogisar som krälar runt på händer med fötterna i läckra poser  runt nacken samtidigt som de sträcker tårna, bjuder på ett strålande garv och är i spagat … eller ungefär så.

Avundas verkligen den smidigheten, kroppskontrollen och giva styrkan. I min värld slår det alla bänkpresskilon och perfekt rundade skinkor.

Det där med att kunna svinga runt på sin egen kropp, att möta dess funktioner och samarbeta med den. Det är fasiken fantastiskt i vår så utseendeälskande värld.

För om vi tänker efter, hur ofta fokuserar vi egentligen på hur vi använder vår kropp, jublar över vad den GÖR och inte hur den ser ut eller samarbetar för den. Kanske inte så ofta som vi borde.

Våra kroppar är i första hand till för att användas och bära oss genom livet, därför borde de få mer credd för vad de faktiskt kan åstadkomma, de där pinalerna. Träna för kroppens funktioner, inte för dess yta. Ungefär så.

Hur som helst. Jag övar nu på att stå på huvudet och händerna, det är fantastiskt!

Känner mig så enormt stark och tuff när jag lyckas fånga det där ögonblicket av totalt medveten balans. Sekunden då jag känner att jag tar kontroll över situationen, sträcker ut tårna och bestämmer över kroppens läge, upp och ner. Det är coolt!

handståendes

,. sen krävs det fortfarande ungefär sju snygga fall innan de där ögonblicken sätter sig men det är en del av ”att lära sig”. Typ.

Blogg_PT_Fia-104Blogg_PT_Fia-102

 

,. foto av Erik.

 

 

ORDBAJS!

ORDBAJS!

juli 26, 2014

Vilket ljuvligt lugn det råder nu. Folk verkar njuta av sommaren och inte vara så mycket på sociala medier och engagera sig. Ett sunt tecken kan jag tänka.

Själv är jag i Halmstad och har det bra hos mina svärpäron.Vi gör som vi alltid gör när vi är här på somrarna – är på stranden i Tylösand, promenerar Prins Bertils stig med en redig fikaväska, träffar vänner, tränar på galgberget, grillar och vilar.

Börjar känna ett sug efter att dra igång med höstens strukturerade träning, snart. Börjar få ett sug efter att hålla mig till en plan, boka in och styra upp. Äntligen! Har längtat efter det suget efter att träna på känsla länge. Det är ett steg åt rätt håll.

Vill inspirera er till att gå ut med bilderna nedan. Sommarkvällar va! De är ju helt overkliga. Har ni möjlighet – gå ut och gör någon form av aktivitet i kväll. En runda på cykeln, spring intervaller i en backe, rasta vännerna med akrobatik eller ge dig fan på att du ska simma 25 vändor i sjön.

Något som känns gött och typiskt sommar helt enkelt.

sommar-7sommar-13sommar-4sommar-9sommar-15

 

,. från sommarstugan förra veckan.

 

 











BULLPORR TYP.

BULLPORR TYP.

juli 25, 2014

Det här med att fika. Det finns så oerhört många minnen förknippat med dessa fikabröd.
Hemma hos oss har vi alltid bakat och fikat. Mycket och ofta.

Det var aldrig något konstigt med det utan en självklar aktivitet många gånger i veckan. När någon kom på besök blev det fika, när mamma hade spontanbakat bullar när en kom hem från skolan blev det fika, när någon skulle ta ett bubbelbad sprang hen ner till frysen och bullade upp med fika och när det var högtider, främmande eller bara en regnig söndag så var det fika.

Detta har gett mig en okomplicerad relation till detta underbara fenomen som jag idag är tacksam för.

Detta ätande av sötsaker har aldrig vart något annat än gott, mysigt och socialt. Ord som kalorier, ångest eller dåligt samvete har aldrig presenterats på våra fikastunder och det är jag enormt tacksam för.

sommar-3sommar-2 sommar

Sedan jag kom till stugan har vi hunnit med att baka kärleksmums, banankaka, kanelbullar, sockerkaka och tårta av mer sockerkaka. Att sätta sig ner med en ljummen bulle eller mjuk kaka och verkligen prata med sin familj, det är en av mina favoritsysslor i det här livet.

 

 

ATT ÄLSKA KIM, DEL 45760.

ATT ÄLSKA KIM, DEL 45760.

juli 24, 2014

Det här med att leva med en blogg är speciellt. Min sambo får ta sin beskärda del av det i och med att jag alltid har kameran med mig och behöver dokumentera mycket av det vi gör. Han hinner knappt ställa ner maten på bordet och får sällan börja äta innan jag rusar fram för att fota hans tallrik.

Nu är han så luttrad att han mer eller mindre omedvetet gör mycket för att hjälpa mig, som igår när han lagade två rätters och omsorgsfullt valde bland loppisporslinet för att hitta en fin tallrik till skagentoasten och lade upp det så prydligt att jag blev knäsvag ,. och dessutom frågar om jag vill fota den inne eller ute för att få bästa bild.

När jag senare ber honom fota mig i sjön har han inte tagit mindre än 15 bilder i olika vinklar och omgivningar – för att jag ska ha att välja på.

Han är allt bra fin, den där Kim.

sommar-41

 

,. glada i hågen trots att han avskyr att vara med på bild.

Nu är vi i Halmstad hos hans päron och har det oförskämt bra. Är ni i Halmstad? Vad gör ni? Äter glass och njuter av en god bok? Hej hej!

 

 

LÄSARFRÅGAN

LÄSARFRÅGAN

juli 24, 2014

Hej fia! Har aldrig gjort egen gröt tänkte prova vill du beskriva lite mer hur man gör och har i?

Självklart! Jag är kanske opedagogisk i och med att jag alltid höftar fram och går på känsla men ska försöka göra det tydligt. Så här kommer en grötspecial. Varsågoda!

Klassikern havregrynsgröt:

Jag väljer helt vanliga havregryn, ofta ekologiska och kokar på vatten. Eftersom bara gryn och vatten inte ger särskilt mycket mättnad eller näring är det viktigt att peppra gröten med diverse godsaker. Ungefär såhär:

- Koka på hälften vatten och hälften mjölk för att få den mer mättande.
- Rör ner ett ägg/äggvita när den nästan kokat klart men ändå så ägget får lagas.
- Blanda i frön (linfrön, chia, sesam, solroskärnor, nötter, mandlar) för att öka protein, fett och mättnad.
- Rör ner andra gryn som boveteflingor, kokosflingor, grahamsmjöl osv för mer smak.
- Toppa med diverse frukter, bärkompott, hemgjord sylt, färska bär, varma bär eller kanel.

gröt

Variation:

Koka gröt på hirs, rågflingor, boveteflingor, kokosmjöl, bovetemjöl, grahamsgryn eller risgryn.
Prova nya trenden chiagröt, exempel HÄR.

gröt-6

Gör såhär:

Koka enligt anvisningarna på förpackningen tills du känner att du fått in rutinen och prova dig sedan fram på känsla.

gröt-2

Servera med:

Prova dig fram med det ovanstående
Den HÄR sylten.
Variera mellan havremjölk, mandelmjölk, eko-komjölk eller kokosdryck.

Tips:

Överbliven gröt passar bra till att ha i degen när du bakar bröd eller som ”pannkakor” i form av stekt gröt. Exempel HÄR.

gröt-5

Ät när:

Till frukost, lätta middagar eller mellanmål före eller efter träning

 

 

 

MOTIONEN.

MOTIONEN.

juli 23, 2014

Det här med att röra på sig utan att det nödvändigtvis klassas som ett modernt träningspass är ju alldeles underbart. De där rörelserna som resulterar i lite smygsvett och pulshöjning. De är något underskattade och så goa!

I sommarstugan får jag in dessa varianter av smygmotion lite överallt:

- Vi rensade ladan på gammal skit vilket involverar bära tungt, lyfta, släpa, borsta och kasta.

- Det kom ett nytt lass sand till stranden som jag slevade iväg igår. Att skotta sand är tungt!

- Den dagliga morgonpromenaden som hela familjen och eventuella gäster dras med på.

- Spenderade två och en halvtimme i skogen för att leta svamp.

- Spontana ”nu ska jag stå på huvudet”- impulser som stillas bäst genom att dyka ner bredvid ett träd och öva.

- Vi spenderar kvällarna i kanoten eller ekan och ro eller paddla sig fram.

ptfia-3ptfia-5ptfia-6

 

,. senast igår paddlade jag och min kusin i över två timmar och hittade nya sjöar och vyer. Mer om det senare, nu bjuder Kim på skagenröra och sen blir det att kyla ner sig i ett bad!

 

 

1 2 3 368